86 let jízdy vpravo: Mýtus o Hitlerovi a český paradox

Když se 26. března 1939 rozednilo nad Prahou, lidé vycházeli do ulic, které se přes noc doslova obrátily. Od tří hodin ráno platilo nové pravidlo, jezdit vpravo. Mnozí to vnímali jako další příkaz okupantů z Německa, ale ve skutečnosti šlo o krok, ke kterému se Československo zavázalo už o více než deset let dříve v Paříži. To, co mělo být symbolem modernizace, se tak stalo nechtěným symbolem ztracené svobody.

REKLAMA

Československo se k jízdě vpravo zavázalo už ve Francii

Němci nám jízdu vpravo nenařídili, jen urychlili to, co už bylo dávno na papíře. Československo se k přechodu zavázalo už v roce 1926 podpisem Pařížské mezinárodní úmluvy o jízdě motorovými vozidly. Dohoda měla sjednotit evropská pravidla a usnadnit rostoucí automobilový provoz.

Československo úmluvu potvrdilo v roce 1930 a přislíbilo, že do pěti let se přidá k evropské většině. V praxi to ale znamenalo rozsáhlé úpravy tramvajových tratí, výhybek i nástupišť. Pražské Elektrické podniky tehdy spočítaly, že změna by vyšla na miliony a bude to úkol pro celé město.

Podobné problémy řešila i další města. Autobusy Praga a Škoda měly dveře na levé straně, tramvaje by musely být celé přestavěné. Proto se přechod neustále odkládal. Teprve v listopadu 1938, po odstoupení pohraničí, vydal výbor Národního shromáždění opatření, podle nějž se měla jízda vpravo zavést od 1. května 1939.

Okupace změnu urychlila

Po vstupu německých vojsk 15. března 1939 se však vše urychlilo. Wehrmacht byl zvyklý jezdit vpravo a 17. března vydal vrchní velitel Walther von Brauchitsch výnos, který přikazoval okamžitý přechod na pravostranný provoz v celém Protektorátu Čechy a Morava s výjimkou Prahy.

Hlavní město dostalo devítidenní odklad, aby dopravní podniky stihly přestavět koleje a výhybky. Ve tři hodiny ráno 26. března 1939 se Praha oficiálně připojila ke zbytku země. Ulice zaplavily plakáty s hesly „Jezdí se vpravo!“ nebo „Od 26. března jezdíme vpravo“, které visely doslova na každém rohu. Policisté stáli na křižovatkách a rukama ukazovali, kudy jet.

Změna přinesla chaos. Řidiči tápali, chodci se rozhlíželi špatným směrem a tramvaje mířily opačně. V prvních hodinách se v Praze stalo 26 dopravních nehod, jedna z nich měla tragický konec.

Zavedení jízdy vpravo, FOTO: Policejní ředitelství v Praze, Public domain, via Wikimedia Commons

Mýtus o Hitlerovi a český paradox

Po válce se jízda vpravo stala pro mnohé symbolem okupace, přestože šlo o české rozhodnutí dávno před ní. Heslo „Rechts fahren!“ se objevovalo na plakátech a lidé ho spojovali s nacistickou propagandou. Fakta jsou ale jasná. Československo se k pravostranné jízdě zavázalo už v roce 1926.

Přechod na jízdu vpravo se týkal celé Evropy. Většina zemí kontinentu přešla na pravou stranu už dříve, výjimkou zůstaly státy pod britským vlivem. Posledními evropskými zeměmi, které ustoupily od jízdy vlevo, byly Švédsko v roce 1967 a Island o rok později.

Dnes to působí paradoxně. Co mělo ukázat naši modernost, se nakonec zapsalo jako připomínka ztracené svobody.

Zdroje: autorský text, CT24

Petr Vysloužil
Petr Vysloužil
Jsem publicista se zájmem o film, kulturu a společenské dějiny. Sleduji, jak se minulost promítá do současnosti i do popkultury. Ve svých textech propojuji ověřená fakta s příběhy, které dávají dějinám lidský rozměr a přibližují je dnešnímu čtenáři. Na volné noze publikuji již více než deset let.

Další články
Související

Svatý Martin: Voják, mnich i biskup, kterého prozradily husy

Svatý Martin není jen o huse a víně. Poznejte skutečný příběh muže, který se stal symbolem štědrosti i příchodu zimy a jehož legenda každoročně ožívá.

Život nejoblíbenější dcery Marie Terezie: Marie Kristina milovala švagrovou, pak prince, se kterým měla svatbu v černém

Dcera Marie Terezie, která mohla milovat podle svého. Marie Kristina prožila skandální vztah se švagrovou a šťastné manželství s princem.

76 let od akce Jizerka: Zinscenovaná past StB, komunisté stříleli po skautském táboře

V roce 1949 komunisté brutálně zasáhli proti skupině skautů z Železného Brodu. Dva byli během "Akce Jizerka" zabiti, ostatní skončili na dlouhá léta ve vězení.

7. listopad a oslavy VŘSR v ČSSR: Lampiony, pionýři a hesla o přátelství. Dnes se lampionové průvody vracejí

Jak se v ČSSR slavila Velká říjnová socialistická revoluce (VŘSR)?. Povinné lampionové průvody a hesla tehdy doprovázely listopad, dnes se vrací jako tradice.

Přejmenování měst a obcí: Někdy šlo o čest, jindy o politiku. A někdy jen o snahu nebýt k smíchu

Názvy obcí a měst se u nás měnily častěji, než si dnes uvědomujeme. Za některými stála politika a režim, jindy jen obava z posměchu.

Stalinův pomník na Letné měl stát věčně. Třicet metrů vysoký kolos za 140 milionů komunisté po sedmi letech odstřelili

Stalinův pomník na Letné měl stát navěky, přežil však jen sedm let. Jeho pád v roce 1962 uzavřel éru největší ideologické stavby Československa.