„Nepotřebuji učence, ale dobré občany.“ Před 220 lety podepsal František I. nový školský zákon

Psal se 11. srpen 1805, když císař František I. podepsal nový školský zákon. Politické zřízení školské navazovalo na reformu Marie Terezie, jenže s úplně jiným cílem – místo vzdělaných lidí vychovat poslušné poddané. Povinná školní docházka sice zůstala pro děti od šesti do dvanácti let, ale obsah výuky i její smysl se změnily k nepoznání.

REKLAMA

Škola, kde se nesmělo vědět víc, než říká učebnice

Osvícenský důraz na vědění považoval František I. za riziko. „Nepotřebuji učence, ale dobré občany,“ prohlásil, jak uvádí i Český rozhlas. A podle toho také následně celé školství přetvořil.

Učitelé nesměli učit nic, co nestálo v oficiálních učebnicích. Hlavní metodou bylo memorování, v osnovách přibylo náboženství a zbytek se smrskl na základy čtení, psaní a počtů. I matematika měla své limity – žáci začínali bez číslic, počítali z hlavy a po šesti letech ovládli jen čtyři základní úkony.

Slova jako „vysoká matematika“ nebo „rozšíření obzorů“ se ve školních třídách neozývala. Cílem bylo, aby se žáci „při práci životní nemátli“ a spokojili se se svým osudem.

Šest let pod dohledem faráře

Docházka trvala šest let, pět dní v týdnu, volno bylo ve středu, v neděli a v sobotu odpoledne. Prázdniny se řídily zemědělskými pracemi – na venkově se školní zvon odmlčel podle žní, senoseče či vinobraní.

Stará škola, Velké Karlovice, FOTO: Wallachian Open Air Museum, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Na vesnicích mohli sedět chlapci a dívky v jedné třídě, ve městech se po dvou letech zřizovaly dívčí třídy. Dozor nad školami držela církev, konkrétně místní faráři. Vysvědčení dostávali žáci jen jednou – při ukončení docházky. Kdo dál nepokračoval, musel chodit do nedělní opakovací školy, hlavně na čtení a náboženství.

Součástí reformy byla i šestitřídní gymnázia s matematikou a přírodními vědami. Ani tam ale obzor studentů příliš nerostl – většinu hodin stále vyplnila latina. Učitele zákon nabádal k „příkladnému životu“ a varoval před „pekelným chlastem“. Zakazoval jim i muzicírování na svatbách a pohřbech, což pro mnohé znamenalo konec důležitého přivýdělku.

Od Komenského k moderní škole

Vzdělávání u nás měla nejdříve v rukou jenom církev. Za cíl bylo učit hlavně budoucí kněze. Už v 17. století začal Jan Amos Komenský prosazovat, že škola má být pro všechny. Pro chlapce i dívky, nadané i méně nadané. Navrhl jasný systém od mateřské školy až po akademii a věřil, že vzdělání je klíčem k porozumění mezi národy.

Marie Terezie roku 1774 vyhlásila první povinnou docházku pro děti od šesti do dvanácti let. Novinkou byla hromadná výuka místo individuální. Reforma Františka I. ji v roce 1805 zopakovala, ale co se týče praxe, tam velmi často selhávala. Dělo se tak hlavně na venkově, kde děti musely pomáhat doma a na poli a třetina z nich do školy nechodila vůbec.

Po roce 1918 se docházka prodloužila na devět let, v 70. letech zkrátila na osm ročníků s povinným pokračováním na střední škole a v 90. letech se opět ustálila na devíti letech. Od doby Františka I. se ale změnil hlavně cíl – dnešní školy mají rozvíjet schopnosti, nejen poslušnost.

Marie Kučerová
Marie Kučerová
Psaní mě provází už několik let – od lehkých témat až po silné příběhy. Baví mě hledat, co čtenáře zaujme, a psát tak, aby je to chytlo od první věty.

Další články
Související

Před 29 lety zemřela nejznámější novodobá věštkyně Baba Vanga: O zrak přišla ve dvanácti při podivné bouři

Nejslavnější novodobé věštkyni říkali také "balkánský Nostradamus". Jako dívka přišla Baba Vanga o vnější zrak, ten vnitřní ale vyděsil i sovětské vůdce.

Moc a sláva Habsburků: Dokument ukazuje, jak dynastie ovládla půl Evropy

Jeden rod, osm století, půl Evropy. Nový dokumentární seriál „Moc a sláva Habsburků“ nabízí jiný pohled na dynastii, která vládla nejen trůnům, ale i symbolům.

První žena ve vesmíru Valentina Tereškovová: Zažila tři dny pekla, poprvé o tom mohla promluvit až po rozpadu SSSR

Po úspěchu letu Jurije Gagarina vyvstal nápad vyslat do vesmíru také ženu. Stala se jí dívka oddaná režimu a nadšená parašutistka. Jaké byly její další osudy?

Země Evropy, které si udržují neutralitu i prosperitu: Švýcarsko, Lucembursko i Lichtenštejnsko

Evropská historie je protkvaná válkami, takže žádná země se jí reálně nevyhnula. Kterým se ale celkem dařilo a daří zachovávat neutralitu?

Jan Lucemburský: Král se špatnou pověstí, kterého zastínil vlastní syn

Ač byl Jan Lucemburský pro náš stát zpočátku hlavně cizincem, za jeho vlády jsme se výrazně rozrostli. Připravil také půdu pro svého syna, Karla IV.

Dítě, které před dvěma lety spojilo Česko: Martínek dnes objevuje svět, který mu lidé pomohli zachránit

Před dvěma lety se na Martínka složilo celé Česko. Dnes se směje, sedí a objevuje svět. Příběh naděje, díků a neuvěřitelného pokroku.