První lanovka na Letnou: Zapomenutá pražská atrakce. Jak fungovala a proč zmizela

O lanovce na Petřín ví snad každý Pražák i turista, který do hlavního města zavítá. Aktuálně je v rekonstrukci a další cestující přivítá v nových kabinách až v roce 2026. První lanová dráha ale v Praze jezdila už v roce 1891 na zcela jiném místě. V této době, tedy koncem 19. století, byla Praha místem plného rozkvětu.

REKLAMA

Odvážný projekt doby

Mezi Vltavou a Letenskou plání se tehdy chystalo něco zcela nevídaného – první lanová dráha nejen v Praze, ale obecně v českých zemích. Na svou dobu velmi odvážný projekt odstartoval 31. května 1891. V den začátku Jubilejní zemské výstavy se tak první vůz lanovky vydal od nábřeží u Řetězového mostu vstříc parku Letenského zámečku.

Tato cesta trvala sotva dvě minuty, celý koncept měl na svědomí rakouský konzul Adolf rytíř ze Schaecků. V jeho hlavě se totiž zrodila vize spojení řeky a pražských vrchů, přičemž Letná byla naprosto ideální místo  – spojovala prostor, zájem a výhledy. Projekt přijal výstavní výbor a v zimě 1891 začala na místě kopat firma Reiter a Štěpán.

Voda a Křižík

Vozy tehdy jezdily prostým systémem vodní převahy, kdy sudy s vodou nahoře táhly nahoru prázdnější vůz dolů. O pár let později přišla elektrifikace od proslulého Františka Křižíka a atrakce se stala skutečně oblíbenou. Jezdila v sezoně od jara do podzimu.

Samozřejmě nešlo jen o atrakci, ale i dopravní službu. Využívali ji návštěvníci výstav, rodiny na procházkách i fotbaloví fanoušci. Protože plnila funkci městského dopravního systému, dostala i oficiální číslo, vznikla tedy linka číslo 10.

Jediná ze čtyř

Pro Prahu byly původně navrženy hned čtyři lanovky, všechny měly sloužit k dopravě cestujících na letenský a hradčanský kopec. Tahle byla ale jediná, která se nakonec dočkala realizace. Lanovka na Petřín se začala stavět prakticky současně a rozjela se jen o dva měsíce později, tedy 25. července 1891.

Letenskou lanovku nahradili později pohyblivé schody oblíbené hlavně fotbalovými fanoušky. Právě na Letné totiž hrály hned tři kluby první republiky, tedy Sparta, Slavia a pražští Němci DFC Praha. V akci můžete tuto atrakci a formu pohybu vidět ve starém filmu Muži v offsidu věnovaném právě fotbalovým fandům.

Válečný útlum a zánik

S příchodem válečného režimu první světové války nastal nejen v hlavním městě útlum prakticky všeho běžného. Populární lanovka se tak zastavila během mobilizace 28. července 1914. Bohužel se už nikdy nerozjela. Po své trati se naposledy projely 10. listopadu o dva roky později.

V poválečné době byla tato trať zcela zrušena, prostředí postupně pohltil Letenský tunel. Dnes tak málokdo ví, že na Letné vůbec něco takového existovalo. Stopy nezůstaly prakticky žádné, těch pár fragmentů najdou jen věci znalí nadšenci. Pozorné oko však v místech najde zbytky opěrných zdí, schodiště, případně reliéfy starého zábradlí.

Tichá pocta

V roce 2019 upravila Praha horní část trasy jako pamětní vyhlídku. Najdete tu proto lavičky, informační tabuli a další prvky tiché vzpomínky na prakticky zapomenutou krásu dřívější technické úrovně. A vize, která se stala populární skutečností.

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Versailles 1919: mír, který přepsal mapu světa a potvrdil vznik Československa – co nám tato dohoda dala a vzala

Mírová smlouva podepsaná vítězi války ve Versailles přepsala mocenskou mapu i vztahy. Co jsme z ní získali a jak jsme doplatili na předchozí dobu?

Osudová rána v Sarajevu: 28. června 1914 padla kule, která změnila svět a navždy ovlivnila i osudy Čechů

Teprve sarajevským atentátem na následníka trůnu skončilo dle mnoha historiků 19. století. Jak osudný den arcivévody v Sarajevu vlastně probíhal?

Tunguzská záhada: Největší exploze v dějinách lidstva pokácela na Sibiři 80 milionů stromů. Co ji způsobilo, dodnes nevíme

Jedná se o největší zachycenou explozi v naší historii. Tunguzská událost na ruské Sibiři dodnes zaměstnává jak vědce, tak záhadology.

Odchod sovětských vojsk: Před 34 lety opustil Československo poslední okupant a země se nadechla svobody

Sovětské jednotky začaly území Československa opouštět záhy po revoluci. Jenže následky pobytu sovětských vojsk vydržely ještě hodně, hodně dlouho.

Milování podle církve ve středověku: Jen potmě, na misionáře, rychle a bez touhy. Na prožitek se nehrálo

Lidská sexualita byla ve středověku prakticky výlučně v područí církve. Milostné hry v ložnici tak redukovala na pouhou manufakturu k výrobě potomků.

Vizionář Tomáš Baťa předběhl dobu a dobyl svět. Snížil ceny, dělníci vedli dílny, stavěl domy, školy i obchody

Tomáš Baťa byl právem nazýván "Králem obuvi" a jeho podnikání překročilo pouhou produkci zboží. Jeho odkaz je dnes inspirací mnoha dalším.