O lanovce na Petřín ví snad každý Pražák i turista, který do hlavního města zavítá. Aktuálně je v rekonstrukci a další cestující přivítá v nových kabinách až v roce 2026. První lanová dráha ale v Praze jezdila už v roce 1891 na zcela jiném místě. V této době, tedy koncem 19. století, byla Praha místem plného rozkvětu.
Odvážný projekt doby
Mezi Vltavou a Letenskou plání se tehdy chystalo něco zcela nevídaného – první lanová dráha nejen v Praze, ale obecně v českých zemích. Na svou dobu velmi odvážný projekt odstartoval 31. května 1891. V den začátku Jubilejní zemské výstavy se tak první vůz lanovky vydal od nábřeží u Řetězového mostu vstříc parku Letenského zámečku.
Tato cesta trvala sotva dvě minuty, celý koncept měl na svědomí rakouský konzul Adolf rytíř ze Schaecků. V jeho hlavě se totiž zrodila vize spojení řeky a pražských vrchů, přičemž Letná byla naprosto ideální místo – spojovala prostor, zájem a výhledy. Projekt přijal výstavní výbor a v zimě 1891 začala na místě kopat firma Reiter a Štěpán.
Voda a Křižík
Vozy tehdy jezdily prostým systémem vodní převahy, kdy sudy s vodou nahoře táhly nahoru prázdnější vůz dolů. O pár let později přišla elektrifikace od proslulého Františka Křižíka a atrakce se stala skutečně oblíbenou. Jezdila v sezoně od jara do podzimu.
Samozřejmě nešlo jen o atrakci, ale i dopravní službu. Využívali ji návštěvníci výstav, rodiny na procházkách i fotbaloví fanoušci. Protože plnila funkci městského dopravního systému, dostala i oficiální číslo, vznikla tedy linka číslo 10.
Jediná ze čtyř
Pro Prahu byly původně navrženy hned čtyři lanovky, všechny měly sloužit k dopravě cestujících na letenský a hradčanský kopec. Tahle byla ale jediná, která se nakonec dočkala realizace. Lanovka na Petřín se začala stavět prakticky současně a rozjela se jen o dva měsíce později, tedy 25. července 1891.
Letenskou lanovku nahradili později pohyblivé schody oblíbené hlavně fotbalovými fanoušky. Právě na Letné totiž hrály hned tři kluby první republiky, tedy Sparta, Slavia a pražští Němci DFC Praha. V akci můžete tuto atrakci a formu pohybu vidět ve starém filmu Muži v offsidu věnovaném právě fotbalovým fandům.

Osudová rána v Sarajevu: 28. června 1914 padla kule, která změnila svět a navždy ovlivnila i osudy Čechů
Válečný útlum a zánik
S příchodem válečného režimu první světové války nastal nejen v hlavním městě útlum prakticky všeho běžného. Populární lanovka se tak zastavila během mobilizace 28. července 1914. Bohužel se už nikdy nerozjela. Po své trati se naposledy projely 10. listopadu o dva roky později.
V poválečné době byla tato trať zcela zrušena, prostředí postupně pohltil Letenský tunel. Dnes tak málokdo ví, že na Letné vůbec něco takového existovalo. Stopy nezůstaly prakticky žádné, těch pár fragmentů najdou jen věci znalí nadšenci. Pozorné oko však v místech najde zbytky opěrných zdí, schodiště, případně reliéfy starého zábradlí.
Tichá pocta
V roce 2019 upravila Praha horní část trasy jako pamětní vyhlídku. Najdete tu proto lavičky, informační tabuli a další prvky tiché vzpomínky na prakticky zapomenutou krásu dřívější technické úrovně. A vize, která se stala populární skutečností.

Versailles 1919: mír, který přepsal mapu světa a potvrdil vznik Československa – co nám tato dohoda dala a vzala
Zdroje: MilujuPrahu, RadioBlanik, CeskyRadio