Narodila se do očekávání, které nedokázala naplnit. Otec, král Jindřich VIII., si přál syna. Místo něj přišla na svět dcera. Alžběta. Její matku, Annu Boleynovou, dal popravit, když byly Alžbětě necelé tři roky. Dítě tak ztratilo nejen matku, ale i status. Z dědičky trůnu se stala nelegitimní dívka, která nesměla příliš doufat v budoucnost.
Přesto právě ona usedla na anglický trůn a udržela se na něm čtyřicet čtyři let. Vládla bez manžela, bez dětí, ale s tak pevnou rukou, že se Anglie stala evropskou velmocí. Bez bitvy, bez povyku. Stačilo přežít, pozorovat a mluvit tehdy, když to dávalo smysl.
Dětství na hraně a vzdělání, které zachraňovalo
Jako dítě žila bokem od královského dvora, ale ne bokem od nebezpečí. Když se o ni po smrti otce starala královna vdova Kateřina Parrová, do života jí vstoupil muž, který přepsal její vztah k mužům vůbec. Thomas Seymour, manžel Kateřiny, se k Alžbětě choval tak, že by dnešní jazyk volil slovo zneužívání. Jak daleko to došlo, nevíme. Ale víme, že to byla zkušenost, která jí možná navždy znechutila představu sňatku a intimity.
Na druhé straně tu bylo vzdělání. Výjimečné, hluboké, systematické. Mluvila několika jazyky, studovala klasiky, náboženství i dějiny. A hlavně – chápala moc. Už jako mladá věděla, že někdy je výhodnější mlčet než cokoliv říct.
Koruna místo svatebních šatů
Na trůn nastoupila v roce 1558 po smrti nevlastní sestry Marie. Bylo jí pětadvacet. Nikdo nevěřil, že mladá žena bez vojenské zkušenosti dokáže vládnout zemi zmítané náboženskými konflikty. A právě proto ji nikdo nečekal připravenou. Alžběta ale byla.
Nápadníků měla dost. Dvořil se jí francouzský princ, dokonce i španělský král Filip II., bývalý manžel její sestry. Ale Alžběta si nevybrala. Říkala, že se provdala za Anglii. Možná to byl výpočet, možná strach. A možná prosté vědomí, že královna bez muže je nezávislá, zatímco s manželem je vždycky někdo druhý.
Nejblíž měla k Robertu Dudleymu. Jejich vztah byl blízký, možná i milostný, ale nikdy se nevzali. Když jeho žena zemřela za nejasných okolností, skandál byl tak velký, že i kdyby Alžběta chtěla, nemohla si ho vzít.
Portrét jako zbraň, styl jako manifest
Alžběta chápala, že veřejný obraz má stejnou sílu jako armáda. Její portréty nebyly pouhou podobiznou, ale propagandou. Bledá tvář, zlaté šaty, perlové náhrdelníky a výrazy, které nic neprozrazovaly. Věděla, co dělá. Vládla nejen státem, ale i svým obrazem.
Její šatník obsahoval stovky šatů a šperků. Všechno mělo smysl. Každá krajka, každý rukáv, každý vyšívaný motiv. Styl byl pokračováním moci, jen jinými prostředky. A lidé to milovali. I báli se.
Vítězství, samota a odchod bez dědice
Za její vlády Anglie porazila španělskou Armadu. Země zažila kulturní rozkvět, objevitelé přinášeli nové mapy a divadla hrála Shakespeara. Ale zatímco stát rostl, Alžběta zůstávala sama.
Ve stáří byla unavená, obklopená mladšími lidmi, kteří ji obdivovali i čekali na její smrt. Odmítala jmenovat nástupce. Snad ze strachu, že jakmile to udělá, ztratí kontrolu. Nakonec zemřela v roce 1603 ve věku šedesáti devíti let. Na trůn po ní nastoupil Jakub VI. Skotský, syn její popravené sestřenice.
Zanechala zemi i legendu
Neměla děti, ale zanechala generacím stabilní zemi. Neměla manžela, ale ovládla království. Alžběta I. se stala symbolem ženy, která si sama určila, kým bude. A i když žila sama, nikdy nebyla osamocená. Její přítomnost se v Anglii cítila dlouho po její smrti.




