Před 11 lety zmizel let AirAsia s celými rodinami, zemřelo 162 lidí. Mohla za to školácká chyba pilota

Je to přesně jedenáct let, co se svět probudil do zprávy o zmizelém letadle v Indonésii. Let AirAsia QZ8501 měl být rutinní cestou za oslavami konce roku, ale skončil na dně moře. Vyšetřování později odhalilo mrazivou pravdu, nešlo o terorismus ani extrémní počasí, ale o nepochopitelný zkrat posádky, která bojovala s vlastní technikou. Na palubě zahynulo všech 162 lidí.

REKLAMA

Rutina se změnila v boj o život

Ráno 28. prosince 2014 odstartoval Airbus A320 z indonéské Surabaje směrem do Singapuru. Na palubě seděly desítky rodin, které se těšily na dovolenou. Kapitán Iriyanto, bývalý vojenský stíhač, a francouzský první důstojník Rémi Plesel zpočátku řešili jen běžné bouřky nad Jávským mořem. Požádali o změnu výšky, ale řídící věž jim kvůli hustému provozu nevyhověla hned. Skutečný problém však číhal uvnitř letadla.

Stroj opakovaně hlásil poruchu omezovače výchylky směrovky. Šlo o závadu elektroniky, která se na tomto konkrétním letadle objevila už poněkolikáté, ale údržba ji nikdy trvale nevyřešila. Piloti problém znali a zpočátku ho řešili podle manuálu, resetem systému. Když se však chybová hláška objevila počtvrté, kapitánovi došla trpělivost. Rozhodl se pro nestandardní krok, který spustil řetězec fatálních událostí.

Osudný restart za letu

Místo dalšího resetu přes tlačítko se kapitán Iriyanto zvedl ze sedačky a vytáhl jističe palubních počítačů (FAC) umístěné na stěně za ním. Chtěl systém restartovat „natvrdo“, stejně jako to viděl dělat mechaniky na zemi. Jenže to udělal za letu. Tímto krokem okamžitě vyřadil autopilota a odpojil i ochranné systémy letové obálky, které brání letadlu v nebezpečných manévrech.

Stroj sebou trhl a začal se naklánět. Řízení převzal méně zkušený kopilot Plesel, který na náhlou změnu reagoval zmatečně a instinktivně přitáhl řídící páku k sobě. Letadlo začalo prudce stoupat, což při ztrátě rychlosti vedlo k jedinému možnému konci, pádu. V kokpitu se rozezněly alarmy, ale posádka už situaci neměla ve svých rukou.

Táhni dolů!

Záznam z černé skříňky později odhalil totální komunikační chaos. Kapitán se snažil kolegu usměrnit, ale v panice volil nesmyslné pokyny. „Pull down, pull down (Táhni dolů),“ křičel Iriyanto opakovaně. Tento příkaz je v letectví protimluv, „táhnout“ znamená zvedat nos letadla nahoru, zatímco „dolů“ znamená klesat. Francouzský pilot, vystresovaný situací, si zřejmě vybral první část pokynu a páku stále držel přitaženou.

Airbus vystoupal do výšky 38 500 stop, kde ztratil vztlak a začal padat jako kámen rychlostí přes šest kilometrů za minutu. Vyšetřovatelé později potvrdili, že piloti táhli za řízení proti sobě, čímž se jejich zásahy navzájem rušily. Počítač sčítal jejich pohyby a výsledkem byla nečinnost kormidel v kritické chvíli. Pád trval několik minut, během nichž letadlo dopadlo na hladinu moře.

Noční můra šéfa aerolinek

Šéf AirAsia Tony Fernandes se k tragédii postavil čelem a okamžitě odletěl na místo. „Omlouvám se, byli v mém letadle a musím za to převzít odpovědnost,“ řekl tehdy médiím. Později přiznal, že pro něj nehoda představuje „nejhorší noční můru každého ředitele aerolinek“.

Zásobovací loď s ocasní částí letounu PK-AXC na zádi, 10. ledna 2015, FOTO: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Antonio P. Turretto Ramos, Public domain, via Wikimedia Commons

Vyšetřování definitivně vyloučilo cizí zavinění. „Neslyšeli jsme hlasy žádných jiných osob než pilotů. Žádné zvuky střelby nebo výbuchů,“ uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo, čímž utnul spekulace o terorismu. Tragédie QZ8501 tak zůstává mementem, jak může banální technická závada v kombinaci s lidskou chybou zničit životy stovek lidí během okamžiku.

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Kroniqa.cz na základě veřejně dostupných informací z médií (scmp, youtube, straitstimes, thejakartapost).

Přidat kroniqa.cz na seznam

Petr Vysloužil
Petr Vysloužil
Jsem publicista se zájmem o film, kulturu a společenské dějiny. Sleduji, jak se minulost promítá do současnosti i do popkultury. Ve svých textech propojuji ověřená fakta s příběhy, které dávají dějinám lidský rozměr a přibližují je dnešnímu čtenáři. Na volné noze publikuji již více než deset let.

Další články
Související

Kdo byl maršál Malinovskij, na kterého v Pelíškách připíjí Donutil. Osvobodil Brno i kus Evropy

Osvoboditel Brna, hrdina SSSR a jméno, které zazní v Pelíšcích. Kdo byl maršál Malinovskij a proč se na něj připíjí s vodkou?

Generálové zuřili, vojáci hráli fotbal. Před 111 lety se v pekle válečných zákopů stal vánoční zázrak

Dnes je to 111 let od chvíle, kdy na frontě utichly zbraně. Vánoční příměří 1914 přineslo fotbal a dary mezi nepřáteli. Přečtěte si unikátní svědectví vojáků.

Vánoční tradice, které milujeme, ale i ty, na které zapomínáme. Doma by nemělo chybět jmelí ani šupina či mince pod talířem

Vánoce jsou pro většinu Čechů tím nejdůležitějším obdobím v roce. Některé vánoční tradice se drží celé generace, jiné se vytrácejí.

Nejhorší Vánoce v dějinách Česka zavinil alkohol a spánek. U Šakvic zahynulo 103 lidí

Nejhorší vlakové neštěstí v dějinách Česka se stalo přímo na Štědrý den. Opilá posádka, 103 mrtvých a hyenismus, který šokuje i po 72 letech.

Bramborový salát: Vánoční klasika s původem ve Francii, Moskvě i Česku

Bramborový salát patří k největším tradicím českých Vánoc. Přitom jeho historie je mnohem pestřejší, než byste čekali. Kdy vznikla tradice salátu?

Historie vánočního cukroví: Magie, med i česnek. Tradice se u nás zrodila až v 19. století

Přestože se může zdát, že cukroví k Vánocům patří odjakživa, do českých domácností proniklo teprve v 19. století. Dnes je ale symbolem sváteční pohody.
REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA