Vikingské lodě: Technologický zázrak, který předběhl dobu

„Od severu vítr duje, Bůh ať zemi ochraňuje. To Vikingové přijíždí…“ zpívá v písni Vikingové folková skupina Asonance. Velmi důležitou součástí života Vikingů byly lodě. Nešlo přitom jen o prostý nástroj přepravy, ale i prestižní majetek vlastníka a kapitána. Vynikající plavidla a metody plavby dovolovaly Vikingům tři základní typy cestování.

REKLAMA

Obchod, průzkum, dobývání

Existovaly v zásadě tři typy tehdejších výprav. Za obchodem, za průzkumem a za dobýváním nových území. Vikingská loď byla ve své době asi největším technickým a současně i uměleckým vrcholem tzv. temného středověku v Evropě. Nejznámějším typem je drakkar, dlouhá říční i námořní loď.

Hned v závěsu byl Knórr, obchodní typ plavidla. Stavěním lodí se tento národ proslavil a není se čemu divit. Právě Vikingové zvládali v té době i zaoceánské plavby přes Atlantik. Obrovskou výhodou pro ně byla absence potřeby přístavu. Flotila totiž dokázala zastavit u kterékoli pláže nebo jen trochu normálního pobřeží.

Příběh drakkaru

Šlo o čistokrevnou závodní vlečnou loď, obvyklá délka byla 25 metrů. V obou bočních stěnách byly otvory pro vesla, stupňovitý stěžeň uprostřed pak nesl jednu čtvercovou či obdélníkovou plachtu. Oba faktory poskytovaly drakkaru rychlost a současně vynikající možnosti manévrování.

Protože měly současně mělký ponor, mohly se pohybovat i říčními koryty. Typickou posádku tvořilo šestnáct veslařů na každé straně. Taková „jednotka“ se pak mohla vylodit na každém písčitém pobřeží.

Jak vznikl obchodní knórr

Tyto nákladní lodě obstarávaly většinu vikingské přepravy materiálu a zboží, lidí nebo zvířat. Protože šlo o nákladní plavidlo, byl trup uprostřed širší, hlubší a taky kratší než drakkar. Obvyklé rozměry byly pět metrů na šířku a šestnáct na délku.

Princip plavby

Vikingové vyráželi na jakékoli výpravy po vodě zpravidla ráno, protože to znamenalo příliv a dobrý vítr. Jakmile se slunce blížilo k horizontu, stočili plavbu k nejbližší pláži. Pak se utábořili, uvařili jídlo a šli spát. Tento cyklus se opakoval tak dlouho, dokud nedorazili do cíle.

Tak to tedy aspoň fungovalo za ideálních podmínek, při dobrém počasí a bez rušení. Při průzkumu nových území mohli Vikingové plout i několik dní na zcela otevřeném moři. Často se však plavili po řekách, kdy museli celou loď vytáhnout na břeh a tahat po souši. Překonávali tak hlavně vodopády a jiné rozsáhlé překážky.

Truhla, ale žádné přístřeší

Lodě myslely samozřejmě i na osobní věci jednotlivých členů posádky. Každý muž tak při veslování seděl na truhle, kde měl své osobní věci. Na druhé straně ale na lodi nebylo žádné přístřeší. Proto se v noci uchylovali na pláže a stavěli si stany. Na volném moři se pak na noc přikrývali zvířecími kožešinami.

Stravu tvořilo sušené a solené maso, případně ryby, vařit se však dalo jen na břehu. Jediným dostupným pitím byla voda, pivo nebo kyselé mléko. Tvrdý život na moři taky znamenal, že se Vikingové nikdy nevydávali na plavby během zimy. S pohybem tohoto typu vždycky počkali do jara.

Zdroje: Youtube, RMG, TheWorldTreeProject, ResearchGate

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Kroniqa.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovskýhttps://naefar.cz/
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Ďáblovo moře: Lodě i letadla tam mizí a žádné vysvětlení zatím neobstálo

Mezi Tchaj-wanem, jižním Japonskem a souostrovím Yap leží místo, kterému se námořníci vyhýbají. Označují ho jako Dračí trojúhelník nebo Ďáblovo moře.

Bermudský trojúhelník dál fascinuje svět, i když většinu zmizení podle odborníků způsobila příroda nebo lidský faktor

Letadla zmizelá beze stopy, lodě bez posádky, kompasy ukazující špatný směr. Bermudský trojúhelník už desetiletí dráždí lidskou představivost.

Neobvyklý případ z Floridy: Carl Tanzler odnesl tělo dva roky zesnulé ženy domů. V utajení s ním žil dalších sedm let

Ve 30. letech 19. století se na Floridě odehrál případ, který dodnes patří k nejpodivnějším v dějinách USA. Carl Tanzler žil 7 let s mrtvým tělem ženy.

Legenda z českých lesů: Nejslavnější český loupežník Václav Babinský

Zemřel před 146 lety, a přesto ho zná skoro každý. Václav Babinský, zvaný Pokratický Venca, bývá označován za nejslavnějšího českého loupežníka.

Měl být bezpečnější než Titanic. Britannic šel ke dnu během necelé hodiny

Britannic měl napravit chyby Titanicu, ale skončil stejně tragicky. Jak vypadala poslední plavba lodi, která měla být bezpečná?

Whittakerovi: Století příbuzenských vztahů, izolace a smutku v Západní Virginii si vybírá daň

Rodina ze Západní Virginie - Whittakerovi, žije desítky let v izolaci a velké chudobě. Příbuzenské svazky si vybírají svou daň.
REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA