Jak se cestovalo na dovolenou za socialismu? Trabantem k Baltu nebo vlakem na Mácháč

Letní dovolená v 70. nebo 80. letech minulého století nenabízela většině obyvatel státu příliš mnoho možností. To ostatně platilo pro většinu věcí za socialismu. Pro běžného člověka to znamenalo dovolenou v několika spřátelených lokalitách, případně batoh na záda a cestu vlakem například k tolik oblíbenému Máchovu jezeru, dodnes nazývaném „Mácháč“.

REKLAMA

Dovolenky za totality

Velký vliv na dovolené měl hlavně rok 1968. V něm totiž došlo ke zkrácení pracovního týdne na pět dní, což znamenalo dva pravidelné volné dny. I když část lidí pracovala i o volnu ve stínové ekonomice, většina se vypravila někam za relaxem.

Současně rostl motorismus běžného obyvatelstva, součinem obou okolností tak bylo mnohem častější chataření a chalupaření. Tento trend existoval už dříve, 70. a 80. léta ale znamenala obrovský rozmach tohoto druhu tuzemských dovolených.

Stanování s kytarou

Pro hodně lidí se typickou dovolenou stalo objíždění tuzemských destinací s táborovým vybavením na zádech. Zkrátka se spokojili s pobytem u nás a „obráželi“ velké vodní nádrže jako Máchovo jezero, Lipno nebo další. Šlo hlavně o místa u vody s pohodlným stanováním, případně možností hotelu nebo chatky.

Autem za hranice vlasti

Během normalizace se našincům otevřely i zahraniční destinace. Pro nevyvolené šlo však jen o několik spřátelených zemí jako Jugoslávie nebo Bulharsko. „Hranice se už neuzavírají do celého světa, pouze na Západ. V určité míře je tu pak náhrada v podobě cestování do spřátelených zemí napříč sovětským blokem,“ rozvádí pro iDnes situaci historička Lenka Krátká z Ústavu pro soudobé dějiny.

Cena takové výpravy začínala na částce 690 Kčs, což znamenalo cestu vlastním vozem na 9 dní do kempu třeba v Oděse. Hotel Azerbajdžan vyšel dle sezony jednoho dospělého na 4300-5690 Kčs při letecké cestě na dvanáct dnů. Pro lepší srovnání je třeba uvést, že podle Českého statistického úřadu byla tehdy průměrná mzda 2964 Kčs.

Kouzlo Čedoku

Tato kancelář dominovala zajišťování zahraničních cest, protože soukromé cestování za hranice prakticky neexistovalo. Celým názvem Československá cestovní a dopravní kancelář vznikla krátce po zrodu Československa. Založila ji banka Bohemia a tuzemské cestovní svazy. Cílem bylo vytvořit protiváhu zahraniční konkurence cestovních služeb.

Po druhé světové válce se Čedok přidal k zástupu znárodněných podniků. Cestování tehdy prošlo obrovskou transformací, kdy měly zájezdy sloužit „primárně k regeneraci pracovní síly a rekreacím ROH.“ Teprve v roce 1954 se opět začalo cestovat i za hranice. Vytoužené moře mnoha našinců ale znamenala jen Bulharsko či Rumunsko.

Zaslíbená SSSR

Primárním „tahounem“ byl samozřejmě Sovětský svaz jako Mekka všech soudruhů. Jednou z destinací bylo třeba Baku, hlavní město Ázedbardžánské sovětské socialistické republiky. Tam lákal turisty stejnojmenný hotel, který byl dle katalogu „moderní budovou na pobřeží Kaspického moře, situovanou s výhledem na moře“. Krásu kazila jen skutečnost, že pláž s přístupem do vody byla vzdálená skoro hodinu cesty autokarem.

Zdroje: Lifee, iDnes, PoznatSvet

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Kroniqa.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.

Přidat kroniqa.cz na seznam

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovskýhttps://naefar.cz/
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Vzpoura proti Stalinovi: Československý rozhlas na Boží hod 1956 přestal hrát sovětskou hymnu. Moskva zuřila

Boží hod 1956 se zapsal do historie. Československý rozhlas poprvé po letech nezahrál o půlnoci sovětskou hymnu. Byla to tichá vzpoura proti Moskvě.

Generálové zuřili, vojáci hráli fotbal. Před 111 lety se v pekle válečných zákopů stal vánoční zázrak

Dnes je to 111 let od chvíle, kdy na frontě utichly zbraně. Vánoční příměří 1914 přineslo fotbal a dary mezi nepřáteli. Přečtěte si unikátní svědectví vojáků.

Nejhorší Vánoce v dějinách Česka zavinil alkohol a spánek. U Šakvic zahynulo 103 lidí

Nejhorší vlakové neštěstí v dějinách Česka se stalo přímo na Štědrý den. Opilá posádka, 103 mrtvých a hyenismus, který šokuje i po 72 letech.

Cvaknutí drátu, které změnilo Evropu. Před 36 lety padla železná opona, ministři si ale napřed střihli rekvizitu

Před 36 lety, 23. prosince 1989, přestřihli ministři Jiří Dienstbier a Hans-Dietrich Genscher železnou oponu. Historický moment měl ale i svou zákulisní dohru.

Před 112 lety vznikla největší závislost lidstva. Za všechno může zoufalý editor a prázdné místo v novinách

Dnes je to přesně 112 let od chvíle, kdy Arthur Wynne zveřejnil první křížovku. Zjistěte, jak vznikla česká křížovkářská slovní zásoba a proč je luštění zdravé.

Chtěli domů na Vánoce, čekala je smrt v plamenech. Asijský Titanic si před 38 lety vzal čtyři tisíce životů

Před 38 lety se srazil trajekt Doña Paz s ropným tankerem. Moře se změnilo v ohnivé peklo. Zahynulo přes 4000 lidí. Tragédie se označuje jako asijský Titanic.
REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA