Jak se cestovalo na dovolenou za socialismu? Trabantem k Baltu nebo vlakem na Mácháč

Letní dovolená v 70. nebo 80. letech minulého století nenabízela většině obyvatel státu příliš mnoho možností. To ostatně platilo pro většinu věcí za socialismu. Pro běžného člověka to znamenalo dovolenou v několika spřátelených lokalitách, případně batoh na záda a cestu vlakem například k tolik oblíbenému Máchovu jezeru, dodnes nazývaném „Mácháč“.

REKLAMA

Dovolenky za totality

Velký vliv na dovolené měl hlavně rok 1968. V něm totiž došlo ke zkrácení pracovního týdne na pět dní, což znamenalo dva pravidelné volné dny. I když část lidí pracovala i o volnu ve stínové ekonomice, většina se vypravila někam za relaxem.

Současně rostl motorismus běžného obyvatelstva, součinem obou okolností tak bylo mnohem častější chataření a chalupaření. Tento trend existoval už dříve, 70. a 80. léta ale znamenala obrovský rozmach tohoto druhu tuzemských dovolených.

Stanování s kytarou

Pro hodně lidí se typickou dovolenou stalo objíždění tuzemských destinací s táborovým vybavením na zádech. Zkrátka se spokojili s pobytem u nás a „obráželi“ velké vodní nádrže jako Máchovo jezero, Lipno nebo další. Šlo hlavně o místa u vody s pohodlným stanováním, případně možností hotelu nebo chatky.

Autem za hranice vlasti

Během normalizace se našincům otevřely i zahraniční destinace. Pro nevyvolené šlo však jen o několik spřátelených zemí jako Jugoslávie nebo Bulharsko. „Hranice se už neuzavírají do celého světa, pouze na Západ. V určité míře je tu pak náhrada v podobě cestování do spřátelených zemí napříč sovětským blokem,“ rozvádí pro iDnes situaci historička Lenka Krátká z Ústavu pro soudobé dějiny.

Cena takové výpravy začínala na částce 690 Kčs, což znamenalo cestu vlastním vozem na 9 dní do kempu třeba v Oděse. Hotel Azerbajdžan vyšel dle sezony jednoho dospělého na 4300-5690 Kčs při letecké cestě na dvanáct dnů. Pro lepší srovnání je třeba uvést, že podle Českého statistického úřadu byla tehdy průměrná mzda 2964 Kčs.

Kouzlo Čedoku

Tato kancelář dominovala zajišťování zahraničních cest, protože soukromé cestování za hranice prakticky neexistovalo. Celým názvem Československá cestovní a dopravní kancelář vznikla krátce po zrodu Československa. Založila ji banka Bohemia a tuzemské cestovní svazy. Cílem bylo vytvořit protiváhu zahraniční konkurence cestovních služeb.

Po druhé světové válce se Čedok přidal k zástupu znárodněných podniků. Cestování tehdy prošlo obrovskou transformací, kdy měly zájezdy sloužit „primárně k regeneraci pracovní síly a rekreacím ROH.“ Teprve v roce 1954 se opět začalo cestovat i za hranice. Vytoužené moře mnoha našinců ale znamenala jen Bulharsko či Rumunsko.

Zaslíbená SSSR

Primárním „tahounem“ byl samozřejmě Sovětský svaz jako Mekka všech soudruhů. Jednou z destinací bylo třeba Baku, hlavní město Ázedbardžánské sovětské socialistické republiky. Tam lákal turisty stejnojmenný hotel, který byl dle katalogu „moderní budovou na pobřeží Kaspického moře, situovanou s výhledem na moře“. Krásu kazila jen skutečnost, že pláž s přístupem do vody byla vzdálená skoro hodinu cesty autokarem.

Zdroje: Lifee, iDnes, PoznatSvet

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Vizionář Tomáš Baťa předběhl dobu a dobyl svět. Snížil ceny, dělníci vedli dílny, stavěl domy, školy i obchody

Tomáš Baťa byl právem nazýván "Králem obuvi" a jeho podnikání překročilo pouhou produkci zboží. Jeho odkaz je dnes inspirací mnoha dalším.

První počítače a internet v Česku: Vzpomínáte na pískající modem a ICQ? Cesta do digitálního pravěku

Internet se u nás oficiálně objevil v roce 1992, od té doby nezadržitelně spojoval více a více lidí i institucí. Jak se měnila média či komunikace?

Socialistické „králíkárny“: Pro některé peklo, pro jiné ráj na zemi. Jak se žilo na sídlištích za Husáka

Masivní výstavba bytů za "vlády" Husáka se dnes skloňuje spolu s bytovou krizí. Bylo ale obecní bydlení opravdu tak snadno dostupné?

Dovolené v Jugoslávii za socialismu: Vrchol luxusu pro celou rodinu, kultura paštikářů a speciální šedé pasy

Jadran byl za éry socialistického Československa jednou z mála možností, kam na zahraniční dovolené. Jak se tam Češi dostávali?

Vzpomínky na devadesátky: Nahrávání písniček z rádia, dopisy, autoatlas, kazety a další věci, které dnes máme v mobilu

Devadesátky jsou pro dnešní děti či mladou generaci prakticky pravěk. Jaké technologické zázraky, které dnes už neexistují, jsme běžně používali?

Prior, Kotva, Máj: Legendární obchodní domy z dob socialismu. Co se tam kupovalo a jak to tam vypadalo

Kotva, Prior nebo Máj byly ve své době chloubou socialistického rozvoje společnosti. Šlo však o krátkodobou a spíš naleštěnou bídu.