Karel Kuttelwascher: V Británii oslavovaný letecký hrdina, v Československu téměř neznámé jméno

Byl synem inspektora Československých drah Josefa Kuttelwaschera a jeho ženy Kristiny, za svobodna Kerberové. Třetím ze šesti dětí. Jeho osudem se však nestala železnice, ale povětří, a nakonec pozice nejúspěšnějšího československého stíhače druhé světové války. Karel Kuttelwascher nemohl tušit, že jeho jméno bude jako symbol odvahy a zdatnosti znít po celém světě.

REKLAMA

Láska ke vzduchu

Ta nepřišla nijak později, provázela ho už od dětství. „On se narodil s křídly, nemohl dělat nic jiného,” popsal ho pro Rozhlas Vysočina jednoduše předseda Czech Spitfire Clubu Zdeněk Sadecký. „V té době se letectví rozvíjelo, být letcem bylo snem mnoha kluků. Československo bylo velmocí ve výrobě letadel, měli jsme řadu továren, skvělé piloty,” upřesňuje dobové poměry.

Krátce za pultem

Mladý Karel Kuttelwascher dokončil obchodní školu a nastoupil na Kladně do koloniálu. Jakmile se ale naskytla první možnost, přihlásil se dobrovolně k letectvu. Když mu v roce 1943 bylo 18, vstoupil do československého letectva a zahájil výcvik, který byl cestou k pozici esa své generace.

Letecký dorost a povaha

Na Vojenském leteckém učilišti byli mezi jeho 73 spolužáky takové kapacity jako V. Jícha, J. Kučera nebo L. Světlík. Pak byl zařazen k letce Hradce Králové s dvouplošníky Avia B-534. Už tehdy se projevila jeho velmi odlišná povaha. Stíhací piloti byli vnímáni jako hluční a družní mladíci.

Jenže Karel byl zdrženlivý, vždy zdvořilý, velmi disciplinovaný, nekouřil a jen občas si dopřál alkohol. Působil tak velmi skromně, pod tím vším však byla bystrost a ctižádost dostat se v oboru na vrchol.

Útěk a křest ohněm i větrem

Po okupaci z března 1939 se pomocí Svazu letců RČS dostal v nákladním vagónu do Polska. Poláci ale o Čechoslováky neměli moc zájem, Karel tedy vstoupil do cizinecké legie. Když vypukla válka, byli českoslovenští letci uvolněni ve prospěch francouzské Armée de l´Air. Při bitvě o Francii dosáhl Kuttelwascher dvou jistých a jednoho pravděpodobného sestřelu. To se projevilo Válečným křížem s palmou a stříbrnou hvězdou.

RAF a cesta k elitě

S porážkou Francie odletěl do severní Afriky, lodí pak do Británie. Do RAF byl oficiálně přijat 14. srpna 1940. Dne 8. dubna 1941 sestřelil první Messerschmitt, do června si připsal další dva. Skutečnou proslulost mu zajistily noční akce “Night Intruder”. Šlo o útoky na německá letiště s cílem sestřelovat bombardéry nad vlastními základnami.

Létal na hurricanu s označením JX-E a na příď si nechal namalovat žlutou kosu s červeným praporem a nápisem “Night Reaper”. Tedy “Noční sekáč” či “Noční smrt”. Přídavné nádrže mu dovolovaly až 3,5 hodin letu. Jeho majstrštykem se stala noc z 4. na 5. května 1942, kdy za čtyři minuty sestřelil tři bombardéry Heinkel He 111.

Hrdina propagandy

Žádný jiný pilot RAF už nic podobného nedokázal. Tyto úspěchy z něj udělaly postavu spojenecké propagandy. Britové i Američané potřebovali hrdiny, Kuttelwascher chodil do rozhlasu, vznikl dokonce i komiks. Po válce se vrátil do Československa a chvíli působil jako instruktor. Rychle ale cítil nástup komunismu a v listopadu 1946 se natrvalo vrátil do Anglie.

Zapomenutý hrdina objeven

Zemřel předčasně na infarkt, který ho zastihl během dovolené v Cornwallu, ve věku pouhých 42 let. Jeho jméno zůstalo i v poválečném Československu dlouho neznámé, příčinou byla hlavně emigrace a předčasná smrt. Ostatní piloti ještě žili a mohli o bojích vyprávět. K jeho revizi došlo až po revoluci.

V roce 2000 byl in memoriam povýšen na brigádního generála, v roce 2016 obdržel Řád Bílého lva. V rodném Svatém Křížku má od roku 2011 památník a na pražském Černém Mostě najdete jeho ulici.

Zdroje: RozhlasVysocina, Valka, Reflex, Flying-Revue.cz, HavlickobrodskyDenik

Zdroj informací: autorské zpracování redakce Kroniqa.cz na základě veřejně dostupných informací z médií.
Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovskýhttps://naefar.cz/
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Petice Několik vět otřásla Československem. Podepsaly ji tisíce včetně známých osobností, režim odpověděl zásahem

Petice Několik vět z roku 1989 spojila disidenty, umělce i běžné občany. Přinesla odvahu a zároveň narušila všudypřítomný strach.

Jan Sladký Kozina: Sedlák, který se stal legendou. Na šibenici vyzval Lomikara „do roka ha do dne“

Před 325 lety byl popraven sedlák Jan Sladký Kozina. Co se tehdy skutečně odehrálo a jak vznikla legenda o „do roka ha do dne“?

Karel Hynek Mácha a mýtus o cudném bardovi. Po zveřejnění jeho tajného deníku jej považovali za zvrhlíka a predátora

Před 215 lety se narodil Karel Hynek Mácha. Jeho tajné deníky odhalují muže vášnivého, žárlivého i posedlého. Kdo byl skutečný autor Máje?

Student medicíny Jan Opletal zemřel za svobodu. Jeho příběh spojil dva zásadní dny naší historie

Před 85 lety byl v Nákle pochován Jan Opletal. Jeho smrt spojená s protesty v roce 1939 dala vzniknout 17. listopadu jako státnímu svátku.

Tragédie, které šlo zabránit. Před 40 lety sopka zabila tisíce lidí

Výbuch sopky Nevado del Ruiz 13. listopadu 1985 patří k nejničivějším tragédiím 20. století. Zahynuly při něm tisíce lidí, celé město zmizelo pod bahnem.

Proč slavíme 17. listopad: Den, kdy studenti dvakrát změnili české dějiny

Za pár dnů bude v kalendáři 17. listopad, státní svátek. Pro někoho jen volný den, pro jiné den se silným významem a historií.