Rukopisy královédvorský a zelenohorský: Největší literární mystifikace českých dějin. Palacký je hájil, Dobrovský odmítl

Tzv. spor o rukopisy je vlastně dosud trvající diskuse zastánců a odpůrců pravosti Rukopisu královédvorského a zelenohorského. V 19. století bylo jeho cílem rozhodnout, zda je dvojice nalezených textů autentickou literární památkou z 9.-14. století, nebo jde o padělky vytvořené právě v 19. století. Později se objevil i názor o pozdější dataci vzniku písemností.

REKLAMA

Vzpruha pro kulturu

Od svého objevení Václavem Hankou a dalšími účastníky byly přes pochybnosti Josefa Dobrovského přijímány jako pravé. Tehdy totiž převážila autorita Františka Palackého, který je silně obhajoval. Na každý pád velmi ovlivnily kulturní život v době národního obrození a staly se injekcí energie do vlastní tvorby.

Svůj efekt měly i na konci století, tehdy však současně vrcholil spor o pravost trvající v různé míře dodnes. Experti napříč profesemi a disciplínami shromáždili velmi přesvědčivé důkazy o tom, že jde o vynikající padělky. Názor o nepravosti tehdy převážil, od té doby jsou i součástí školních osnov už jen jako padělky.

Co se vlastně stalo?

Dne 16. září 1817 měl Václav Hanka najít při návštěvě Dvora Králové za svědectví kaplana Pankráce Borče ve věži kostela sv. Jana Křtitele rukopis básní či písní. Ten měl svou úrovní dokazovat, že česká slovesnost byla velmi vyspělá už v době 13.-14. století.

Právě podle místa nálezu byl dokument nazván Rukopis královédvorský. Hanka sám byl náruživým vlastencem, který toužil po rozkvětu národního uvědomění. Podobná událost se stala o rok dříve, kdy Hankův přítel a spolunájemník Josef Linda nalezl ve sdíleném podnájmu v Konviktské ulici v deskách knihy nájemníků (kterou používal jako podložku pod nohy) středověký rukopis.

Ten měl pocházet ze 13.-14. století, mělo jít o tzv. Píseň vyšehradskou. Třetí rukopis, původně zvaný Libušin soud, byl v roce 1818 anonymně zaslán nejvyššímu purkrabství jako dárek pro čerstvě zřízené Vlastenecké muzeum v Čechách. Samotný nález měl mít na svědomí duchovní Kovář, který si v hospodářských prostorách zámku všiml o rok dříve zaprášených pergamenů.

Vzestup obou

Hanka se po vydání a zveřejnění všech nálezů stal ohniskem kvasu národního obrození. V dalších letech měl knihovník J. V. Zimmermann náhodně objevit tzv. Píseň milostnou krále Václava, v roce 1827 se opět za Hankovy asistence (případně skrze někoho z jeho kolegů) objevily staročeské glosy Mater Verborum.

Všechny dokumenty, ale hlavně oba Rukopisy, byly přijímány coby vrcholné dílo první znaků české literatury. V době soupeření s němčinou šlo tak pro celý národ o obrovskou psychickou vzpruhu.

Spor o pravost

Rukopis zelenohorský (původně Libušin soud) zpochybnil záhy po objevení Josef Dobrovský. Ten Královédvorský se těšil mnohem větší důvěře, kritika ale časem rostla i u něj. Oficiální spor zahájil Jungmannův článek Literární padělek z roku 1824. Dobrovský na to reagoval veřejným označením za falzum, což čeští vlastenci vzali velmi nelibě.

Osobní rovina přerostla postupně do politické a expertní, názor, že jde o padělky, nakonec převážil. Ještě v letech 1968-1971 byly ovšem obě památky zkoumány v Kriminalistickém ústavu. Výsledkem bylo, že jde o palimpsesty, tedy nové texty napsané na původní pergamen. Jako nejpravděpodobnější autoři byli určeni Václav Hanka, Josef Linda a malíř František Horčička, tedy „nálezci“.

Česká rukopisná společnost

Není bez zajímavosti, že v roce 1926 vznikl Rukopisný fond vědecký, rukopisná společnost byla ustavena v roce 1932. Jejím cílem bylo šíření vědeckého bádání o starodávných rukopisech a popularizace této činnosti. Čistě prakticky neměl spolek nikdy zvláštní význam, na druhé straně oficiálně zachovával názor o pravosti rukopisů.

Během své historie byla činnost utlumena během totality a posléze i ukončena. K obnovení činnosti došlo na valné hromadě roku 1993. V současnosti má i web a profil na Facebooku, nejde však o masivně sledovanou organizaci – má 89 sledujících.

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Chmelové brigády za socialismu: Zelené zlato a studentské lásky

Muzikál Starci na chmelu ukazuje idealizovanou formu nedílné součásti socialistického léta pro mládež. Co všechno se dělo na chmelových brigádách?

Když zmizela Mona Lisa: Největší galerijní krádež z roku 1911, která zrodila globální slávu obrazu

Da Vinciho Mona Lisa nebyla vždy slavným obrazem. Nejlepším marketingem se pro ni stala neuvěřitelná krádež z roku 1911. Kdo ji tehdy uloupil?

Přesně před 274 lety vydala Marie Terezie první požární zákon. Některá pravidla platí dodnes

Ohňový patent Marie Terezie položil v 18. století základy, na kterých stojí i dnešní protipožární předpisy nebo směrnice pro zaměstnance.

Konec husitské armády: Před 590 lety byla poražena u Křeče poslední velká výprava, ne u Lipan, jak se učíme ve škole

Konec husitského hnutí je tradičně připisován bitvě u Lipan. O rok a později došlo ale k reálnému konci radikálního hnutí, a to u Křeče.

Příběh umělého kopce Teufelsberg: Od Hitlerovy školy přes špionážní základnu Američanů ke galerii umění

Teufelsberg, kopec, který leží lesích na západě Berlína, vznikl z válečných trosek. Svůj záměr s tímto místem měl původně Adolf Hitler.

Kultovní Pelíšky nejsou bez chybičky. V některých scénách mizí svetry, mění se ponožky a do záběru lezou mikrofony

Kultovní Pelíšky se vrací na ČT1. A s nimi i desítky drobných chyb, které jste si možná nikdy nevšimli. Tady je přehled těch nejvýraznějších.