Z pěti tisíc přežilo jen 276. Před 84 lety odjel první židovský transport z Prahy

Na nádraží Praha-Bubny bylo 16. října 1941 chladné ráno. Lidé stáli v řadách, s kufry, ve kterých měli poslední zbytky svého života. Někteří si nesli fotografie dětí, jiní kousek chleba. Nikdo netušil, kam vlak pojede. Jen jedno bylo jisté. Návrat nebude. Toho dne byl před 84 lety vypraven první transport z Prahy.

REKLAMA

Tisíc jmen, tisíc osudů

Byli to obyčejní lidé z Prahy, z Kladna, z Kolína. Učitelé, lékaři, krejčí, babičky s vnučkami. Nacisti jim řekli, že jedou „pracovat“. Na papíře to vypadalo úředně, skoro klidně. Transport A, tisíc osob, směr Lodž. Každý měl povoleno vzít si 50 kilo zavazadel. Museli odevzdat klíče od bytu, peníze, šperky.

Během velice krátké doby zmizela významná část společnosti. Byla naložena do vlaku, odvezena, a tím to skončilo,“ říká dnes tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus pro Český rozhlas. Ten den začalo něco, co se slovy popsat nedá.

Lodž jako město, které se proměnilo v past

Ghetto v polské Lodži už tehdy existovalo. Nacisti z něj udělali jeden velký uzavřený svět. Na ploše čtyř kilometrů čtverečních tam žilo 164 tisíc Židů. Brzy přibyly tisíce dalších, i pět tisíc Romů z Rakouska.

Lidé umírali na hlad, zimu a nemoci. Děti se rodily do bídy a během pár měsíců umíraly. Z protektorátu tam během října a listopadu 1941 odjelo pět vlaků, každý s tisícem lidí. Z pěti tisíc se jich dožilo konce války jen 276.

Památník ticha, FOTO: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PamatnikTichaAlesVesely2015.jpg">Mojmir Churavy</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0">CC BY-SA 4.0</a>, via Wikimedia Commons
Památník ticha FOTO Mojmir Churavy CC BY SA 40 via Wikimedia Commons

Připomínat tyto okamžiky je nesmírně důležité. Podívejte se, jak jednoduché je zmanipulovat masy dnes,“ varuje Kraus. Jeho slova zní děsivě aktuálně.

Terezín jako iluze svobody

Po prvních deportacích do Lodže nacisti rozhodli, že potřebují ghetto i v protektorátu. Volba padla na Terezín. První skupina, takzvané Aufbaukommando, tam dorazila 24. listopadu 1941. Bylo to 342 mladých mužů, kteří měli město přestavět pro tisíce dalších.

„Vím, že jsme si zpívali ,Praha je krásná, když se den rozednívá‘. Měli jsme náladu celkem dobrou, ne nijak pochmurnou,“ vzpomínal pro Paměť národa profesor Pavel Oliva, jeden z těch, kteří ten vlak zažili. Brzy zjistili, že do Terezína nejeli stavět. Ale zůstat. Kasárna byla vlhká, na zemi beton, žádné matrace. Ze stropu kapala voda, jídlo nebylo. A když přišel další transport, už nebylo kam si lehnout. Z tisícovky mužů z prvního transportu přežilo kolem tří set.

Mlčení, které bolelo víc než zima

Dnes stojí na místě, odkud ten první vlak vyjel, Památník ticha. Na nádraží Bubny se každý rok čtou jména. A pokaždé zazní stejné ticho. „Většinová společnost tehdy skutečně mlčela,“ říká Kraus. „Bylo to nebezpečné, ale všem bylo jasné, že se nacisti nezastaví před ničím.“

Ticho. To bylo tehdy i potom. Lidé zmizeli. Byty osiřely. Ulice ztratily hlasy, které je tvořily.
Z protektorátu bylo deportováno víc než 74 tisíc Židů. Dožilo se jen pár tisíc. A přesto, i v těch nejtěžších časech, zpívali. Možná právě proto si je dnes musíme připomínat. Aby se nikdy nestalo, že vlak z Bubnů zase odjede.

Jana Novotná
Jana Novotná
Jsem mladá blogerka, co se věnuje historii, lifestylu a světu celebrit. Baví mě sledovat, co je zrovna trendy porovnávat s minulostí, a sdílet to s ostatními, ať už jde o nové módní kousky, nebo novinky z červeného koberce. Psaní se věnuji od roku 2021 jako freelancerka.

Další články
Související

Na vrcholu světa poprvé zavlála před 41 lety československá vlajka. Výstup ale skončil smrtí

Psal se 15. říjen 1984. Tři muži, tři různé světy a jedna hora, která neodpouští. V 15:15 se poprvé třepotala československá vlajka na vrcholu Everestu.

Obětoval život za spolužačku. Petr Vejvoda (†16) zemřel před 11 lety, útočnice dál zůstává v detenci

Je to jedenáct let od chvíle, kdy student Petr Vejvoda ve žďárské střední škole obětoval svůj život, když se postavil psychicky nemocné útočnici.

Ticho, které zůstalo. Bubny po 84 letech znovu připomínají první židovský transport z Prahy

Na den přesně po čtyřiaosmdesáti letech od chvíle, kdy z nádraží Bubny odjel první židovský transport, vstupuje do českých kin dokumentární film Expedice Bubny.

V Paříži vznikla vláda dřív než republika. 14. říjen byl dnem, kdy jsme se přestali řídit rozkazy z Vídně

Bylo pondělí 14. října 1918. Rakousko-Uhersko se hroutilo. Mezitím co doma lidé přestávali chodit do práce, v Paříži vznikla první československá vláda.

Před 35 lety převzal Občanské fórum Václav Klaus. Byl to začátek konce revolučního hnutí

V říjnu 1990 se Občanské fórum dostalo na křižovatku. Do čela hnutí byl zvolen Václav Klaus. Byl to okamžik, který nastartoval jeho přeměnu.

Vzpomínky na ROH: Byli jsme odboráři. Dobrovolně povinně. Rekreace nebyla výsadou a bonboniéra k MDŽ samozřejmostí

Kdo nešel na schůzi, měl problém. Kdo nedonesl potvrzení od ROH, nedostal byt. A kdo nemával na Prvního máje, nemohl čekat, že se pojede k Mácháči.