Milování podle církve ve středověku: Jen potmě, na misionáře, rychle a bez touhy. Na prožitek se nehrálo

Ačkoli proti tomu ve středověku církev vlastně hrozně brojila, současně to potřebovala. Z prostého důvodu nutnosti pokračování rodů a lidstva. Řeč je samozřejmě o milostných hrátkách a lidské intimitě. Veškeré stránky postelových hrátek tak byly pod vlivem církve svaté. Ta určovala kde, kdy a především jak. Na prožitek nebo něžnosti se nehrálo.

REKLAMA

Hlavně žádná touha

Milování mělo před staletími jediný význam, tedy početí potomka a dědice. Aktivita v ložnicích se tak vlastně redukovala na manufakturu. Vše muselo probíhat rychle, potmě a pouze v misionářské poloze. Jakmile by muž své snažení protahoval (jakkoli by kolikrát chtěl), hrozilo by vzbuzení ženské touhy.

Něco takového bylo ale naprosto zapovězeno. Kdepak, nějaký prožitek, něžnosti nebo pocity. Pohlavní styk se tak stal nutným zlem, které musela církev přes veškerý odpor k lidské tělesnosti tolerovat. Samozřejmostí bylo, že žena přicházela o věneček až během svatební noci, do té doby musela zůstat pannou.

Iniciativa na muži

Ve středověku neexistovalo místo na nějaké experimentování či zkoušení novinek. Jakmile by žena projevila snahu převzít nějakou iniciativu, a dokonce si v posteli užívat, okamžitě ji stihl trest. Jakmile by se totiž manželé dostali do jiné polohy než misionáře, znamenalo by to dvě věci. Záměnu role pohlaví a prožitek.

Manželka byla muži po vůli a ke spojení docházelo tehdy, když se rozhodl on jako tehdy vnímaný pán tvorstva. Choť styk odmítla? Pak nebyl problém ji znásilnit, protože manželovi nehrozily jakékoli následky.

Chléb, láska a fantazie

Část názvu italského snímku z roku 1955 se tu docela ujme. Milostných tabu byla tehdy celá řada, od fantazií po orální nebo anální styk. Sebeuspokojování zaručilo minimálně veřejné bičování, v horším případě smrt na hranici. Jenže když je něco zakázáno, lidi si nějakou cestičku vždycky najdou.

Dle dostupných informací se dnes tolik populární dilda stávala z běžně dostupných materiálu, respektive potravin denní potřeby. Když tedy ženy pekly chleba nebo jiné pečivo, počkaly si na správnou tvrdost a používaly ho k vlastnímu uspokojení.

Cesta k přirozenosti

Postupem věků se ovšem teoretická teologie musela nevyhnutelně adaptovat na realitu. I církevní autority proto revidovaly pohled na intimní potřeby – minimálně ty mužské. Filosofové, učenci i básníci přišli s tím, že zdrženlivost je riziko a není dobré stavět se proti lidské přirozenosti.

Uvolnila se tím milostná svoboda mladých mužů, kteří vyhledávali společnost prostitutek. V 15. století pak vidíme i její integraci do společnosti. Tzv. „počestné děvky“ byly součástí městských lázní. Za relaxací sem chodili lidé všech vrstev včetně krále Václava IV., který si dle některých historiků společnost profesionálek vyloženě užíval.

Nevěstince

Výše zmíněné služby jsou právem nazvány „nejstarším řemeslem“. Vykřičené domy mělo každé město, protože se zkrátka vyplatily. Lehké děvy přispívaly do rozpočtu, církev to tiše tolerovala. Právě v tomto ohledu se mnohokrát projevilo „kázání vody a pití vína“.

Zdroje: StoPlusJednicka, SvetZeny, Dotyk

Jonáš Jenšovský
Jonáš Jenšovský
Zajímá mě prakticky všechno od starověkých pyramid po obrazy z hlubin vesmíru. Občas bokem napíšu nějakou fantasy nebo vytvořím fiktivní svět.

Další články
Související

Největší požár Pražského hradu: Nezodpovědné služebnictvo spustilo oheň, který pohltil Malou Stranu i katedrálu sv. Víta

Na střeše domu Na Baště se v roce 1541 zrodil nejničivější požár v historii Prahy. Co stálo za katastrofou, která zachvátila i Pražský hrad?

První počítače a internet v Česku: Vzpomínáte na pískající modem a ICQ? Cesta do digitálního pravěku

Internet se u nás oficiálně objevil v roce 1992, od té doby nezadržitelně spojoval více a více lidí i institucí. Jak se měnila média či komunikace?

Socialistické „králíkárny“: Pro některé peklo, pro jiné ráj na zemi. Jak se žilo na sídlištích za Husáka

Masivní výstavba bytů za "vlády" Husáka se dnes skloňuje spolu s bytovou krizí. Bylo ale obecní bydlení opravdu tak snadno dostupné?

Templáři v Čechách: Skryté poklady a tajemné symboly na českých hradech. Kde hledat jejich stopy

Duchovní řád templářských rytířů zanechal stopy po celé Evropě. Ani naše země není výjimkou, pokud jde o tajemné nápisy nebo skryté poklady.

Golem: Legenda, nebo skutečnost? Tajemství pražského ghetta a osud záhadného hliněného obra

Golem je dost možná nejslavnější pražskou pověstí. Příběh o hliněné figuře stvořené Rabim Löwem zná skutečně každý. Odrazil se nějak ve skutečnosti?

Dovolené v Jugoslávii za socialismu: Vrchol luxusu pro celou rodinu, kultura paštikářů a speciální šedé pasy

Jadran byl za éry socialistického Československa jednou z mála možností, kam na zahraniční dovolené. Jak se tam Češi dostávali?