Byl to moment, kdy se v československých domácnostech zastavil čas. Rodiny seděly u svátečního stolu, dojídaly vánočku a čekaly na tradiční konec vysílání. Místo dunivých tónů sovětské hymny, která roky nuceně uzavírala každý den, se ale éterem rozhostilo ticho. Československý rozhlas právě na Boží hod roku 1956 udělal tlustou čáru za érou strachu a symbolicky se odstřihl od Moskvy.
Rok 1956 byl v komunistickém bloku rokem otřesů. Vše začalo už v únoru, kdy Nikita Chruščov na XX. sjezdu KSSS přednesl svůj tajný projev a odhalil zrůdnost Stalinova kultu osobnosti. Pro československé komunisty to byl šok, který se snažili před veřejností ututlat, ale informace prosakovaly ven.
Rozhlas, do té doby hlásná trouba propagandy, se stal bojištěm o novou tvář režimu. Do té doby platilo neměnné pravidlo. Každý vysílací den musel končit sovětskou hymnou. Byla to povinná úlitba „velkému bratrovi“, která měla občanům i v ložnicích připomínat, komu vděčí za svobodu. Na Boží hod 1956 se však stalo něco nemyslitelného. Sovětská hymna nezazněla.
Konec každodenní masáže
Rozhodnutí nehrát sovětskou hymnu nebylo dílem okamžiku, ale vyvrcholením dlouhodobého tlaku a napětí uvnitř redakce i celé společnosti. Historici připomínají, že formálně se o zrušení tohoto rituálu jednalo už na jaře. Podle archivních záznamů se sovětská hymna hrála naposledy v květnu, ale právě o Vánocích, kdy byla poslechovost nejvyšší a symbolika svátků klidu nejsilnější, si národ tuto změnu uvědomil naplno. Do té doby totiž vysílání končilo budovatelským patosem. „Sajuz nerušimyj“ zněl éterem noc co noc jako ukolébavka pro poslušné poddané.
Prostí lidé tuto změnu vítali s tichým zadostiučiněním. V roce, kdy v sousedním Maďarsku tekla krev a sovětské tanky drtily povstání v Budapešti, bylo mlčení rozhlasu gestem odporu. Redaktoři a technici si uvědomovali riziko. Ještě před pár lety by takový čin znamenal okamžitý vyhazov nebo kriminál. Nyní to byl signál, že ledy praskají.
Historik Oldřich Tůma v této souvislosti připomíná, že Chruščovův projev byl bombou, která otřásla celým východním blokem. Komunisté v Praze se báli, že se jim situace vymkne z rukou, a proto raději v tichosti ustoupili od nejvíc nenáviděných symbolů, mezi které půlnoční sovětská hymna rozhodně patřila.
Dědictví strachu a odvahy
Atmosféra v rozhlase byla v té době napjatá. Vedení se bálo reakce Moskvy, která bedlivě sledovala každou odchylku od vytyčené linie. Přesto se našli lidé, kteří dokázali využít zmatku po odhalení Stalinových zločinů. Eva Ješutová z archivu Českého rozhlasu uvádí, že zrušení každodenního hraní sovětské hymny požadovali zejména studenti už před majálesem roku 1956. Politbyro KSČ nakonec muselo ustoupit. Bylo to přiznání slabosti. Režim, který se do té doby tvářil jako monolit, musel udělat ústupek veřejnému mínění.
Vánoce 1956 tak byly jiné. Lidé u přijímačů čekali na známé tóny, které jim léta lezly na nervy, a místo nich přišlo jen rozloučení hlasatele a ticho. V kontextu doby, kdy se ještě nedávno skandovalo na počest generalissima a procesy s „nepřáteli lidu“ byly v živé paměti, šlo o zásadní posun. Rozhlas se vymanil z role pouhého tlampače Kremlu, byť jen na chvíli.
Moskva zuřila potichu
Reakce ze Sovětského svazu na sebe nenechala dlouho čekat, i když nebyla veřejná. Chruščovovo vedení vnímalo podobné kroky v satelitních státech s nelibostí. Obávali se dominového efektu. Pokud přestanou hrát hymnu dnes, co udělají zítra? Otevřou hranice? Vyhlásí neutralitu jako Maďarsko? Strach z kontrarevoluce byl v Kremlu hmatatelný. Přesto si Moskva v roce 1956 netroufla zasáhnout proti Praze tak brutálně jako proti Budapešti. Československo zůstávalo navenek loajální, a tak mu tyto „kulturní výstřelky“ prošly.
Zrušení sovětské hymny na konci vysílání mělo i praktický dopad. Uvolnil se prostor pro více české a slovenské hudby, která byla do té doby upozďována. Rozhlas začal pomalu dýchat svobodněji, což se projevilo i v programové skladbě následujících let. Otevřela se cesta k uvolněným šedesátým letům, která vyvrcholila Pražským jarem.




