Dříve běžné a nutnost, dnes morbidní. Posmrtné fotky byly často jedinou vzpomínkou

Dnes nám to může připadat jako scéna z nějakého děsivého filmu. Rodiče oblékají zesnulé dítě do svátečních šatů. Poté ho posadí na pohovku a nechají vyfotit. V devatenáctém století však nešlo o žádný morbidní výstřelek ani zvrácenou zálibu. Posmrtné fotografie představovaly pro většinu rodin jedinou hmatatelnou vzpomínku na blízké. Na ty, kteří odešli příliš brzy.

REKLAMA

Fenomén takzvané posmrtné fotografie odstartoval prakticky ihned s vynálezem daguerrotypie v roce 1839. Do té doby měli výsadu uchovat podobu svých blízkých pouze bohatí aristokraté, kteří si platili drahé malíře. Fotografie změnila pravidla hry. Najednou i střední třída získala možnost zastavit čas. Tento levnější a rychlejší způsob umožnil občanům pořídit památku pro příbuzné. Nešlo o fascinaci smrtí. Šlo o lásku a potřebu uchovat vizuální svědectví o existenci člověka.

Praktikování tohoto zvyku dosáhlo vrcholu na konci devatenáctého století. Ve viktoriánském období byla dětská úmrtnost drasticky vysoká. Rodiče často neměli jediný snímek svého potomka za jeho života. Když dítě zemřelo, zavolali fotografa. Byla to jejich poslední a jediná šance na vzpomínku.

Iluze hlubokého spánku

Fotografové té doby fungovali jako mistři iluze. Jejich úkolem nebylo zachytit smrt v její syrovosti. Snažili se o milosrdný obraz klidu. Zesnulý je na snímcích obvykle zobrazen v póze hlubokého spánku. Aranžoval se tak, aby působil co nejrealističtěji. Děti fotografové ukládali na gauč nebo do postýlky. Často jim do rukou vložili oblíbenou hračku. Vznikaly i dojemné společné portréty. Na nich pózují velmi malé mrtvé děti se svými živými sourozenci nebo v náručí matky.

Snaha o navození efektu života vedla k používání speciálních technik. Dospělé mrtvé tělo bylo někdy nutné zafixovat ve vzpřímené poloze na židli pomocí konstruovaných opor. Fotografové v některých případech používali podpěrky očních víček. Jindy panenky očí domalovávali přímo na vyvolaný pozitiv. Rané techniky jako ferrotypie či ambrotypie navíc umožňovaly přidat do bledé tváře mrtvého růžový odstín. Výsledek měl vypadat zdravě. Symbolika na snímcích však často prozrazuje pravdu. Zvadlé květiny nebo ruce volně složené v klíně sloužily jako tiché indikátory konce.

Portrét Victora Hugo, FOTO: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F%C3%A9lix_Nadar_1820-1910_portraits_Victor_Hugo_sur_son_lit_de_mort.jpg">Nadar</a>, Public domain, via Wikimedia Commons
Portrét Victora Hugo, FOTO: Nadar, Public domain, via Wikimedia Commons

Smrt uprostřed obývacího pokoje

Abychom pochopili tyto fotografie, musíme pochopit tehdejší vztah ke smrti. Lidé dříve umírali doma. Nebožtík zůstával v domě asi tři dny. Byl ustrojen do nejlepších šatů. Sousedé i rodina přicházeli přímo k jeho posteli. Smrt nebyla sterilní záležitostí nemocničního pokoje. Byla veřejná a hlučná. Nechyběla skupinka žen plaček. Ty svým naříkáním pomáhaly pozůstalým, aby povolili emoční zábrany a dokázali si ulevit hlubokým pláčem.

Římský řečník a filozof Cicero situaci smutku vystihl přesně: „Nihil lacrima citius ariscit.“ Tedy že nic se neosuší tak rychle jako slza. Pohřeb byl výrazem vděku a úcty. Lidé věřili v kontakt s mrtvými i po uložení do hrobu. Běžně se modlili přímo k zesnulým prarodičům s prosbou o pomoc v životních situacích. Psychika pozůstalých si díky těmto rituálům lépe zvykala na novou situaci. Pořízení poslední fotografie bylo jen dalším dílkem do mozaiky rozloučení.

Vytěsnění konečnosti

Zlom nastal ve třicátých letech dvacátého století. S rozvojem medicíny a přesunem umírání do nemocnic začala posmrtná fotografie mizet. Společnost se změnila. Smrt se stala něčím nežádoucím. Dnes ji schováváme za plentu. Dříve lidé umírali v průměru kolem čtyřiceti let a vypadali při smrti relativně zdravě. Dnes umíráme staří a vyčerpaní nemocí.

Moderní doba smrt tabuizovala. Vytěsnili jsme ji na okraj veřejného prostoru. Zatímco naši předci měli smrtelnost denně na očích a fotografie mrtvého v rakvi pro ně byla cennou relikvií, my se od takových snímků odvracíme. Přesto se v některých oblastech světa tento zvyk udržel dodnes. Například ve východní Evropě či v pravoslavných komunitách fotografie v rakvích stále kolují mezi věřícími. Paradoxně máme dnes horší vztah ke smrti než lidé v době, kdy byla všudypřítomná.

Přečtěte si také

Smrt Jana Masaryka: Co prozrazují nově odtajněné archivní dokumenty

Ani po 77 letech od smrti Jana Masaryka není jasné, zda spáchal sebevraždu, spadl z okna, nebo mu ke smrti někdo pomohl. Dozvíme se někdy, co se tehdy stalo?

Sekera v hlavě a četnická lež. Nikola Šuhaj nebyl hrdina, zabili ho vlastní kumpáni

Balada pro banditu z něj udělala ikonu a Ivan Olbracht literární legendu. Skutečnost v Koločavě měla k pohádce daleko. Nikola Šuhaj byl zběh a vrah.

Mikulášská vražda: Panenka před 41 lety doplatila na výsměch vrahovi. Stačila jedna věta

Noc na Mikuláše v roce 1984 přinesla Praze děsivou vraždu. Kriminalista Jiří Markovič vypátral, že krásná Panenka zemřela kvůli jediné nešťastné větě.
Zdroj informací: autorské zpracování redakce Kroniqa.cz na základě veřejně dostupných informací z médií (bbc, zoom.iprima).

Přidat kroniqa.cz na seznam

Marie Kučerová
Marie Kučerová
Psaní mě provází už od roku 2015, od lehkých témat až po silné příběhy. Baví mě hledat, co čtenáře zaujme, a psát tak, aby je to chytlo od první věty.

Další články
Související

Sudetský Němec vzpomíná na vyhnání: Věřili, že když nejsou fašisti, mohou zůstat. To horší teprve přišlo

Sudetský Němec Walter Sitte jako malý zažil radikalizaci, válku i kruté následky „divokého odsunu“. Věřil, že když nebyli fašisti, mohou zůstat. Mýlil se.

Trapas v přímém přenosu. První Američan ve vesmíru se musel počurat do skafandru

Start do vesmíru provázely nervy i kuriozita. První Američan, který mířil do vesmíru, musel kvůli zpoždění řešit problém, se kterým se nepočítalo.

Sekera v hlavě a četnická lež. Nikola Šuhaj nebyl hrdina, zabili ho vlastní kumpáni

Balada pro banditu z něj udělala ikonu a Ivan Olbracht literární legendu. Skutečnost v Koločavě měla k pohádce daleko. Nikola Šuhaj byl zběh a vrah.

Mičurin genetiku neuznával, přesto ho uctívali až v Kanadě. Z nedouka udělala propaganda modlu

Ivan Mičurin byl geniální ruský samouk. Propaganda z něj ale udělala loutku popírající genetiku. Jaký byl jeho skutečný osud?

Král Slunce Ludvík XIV.: Matka mu k patnáctinám darovala ošklivou milenku, jiná na něj zkoušela černou magii

Ludvík XIV. vybudoval zlatou klec Versailles a Francii přivedl na vrchol moci. Za naleštěnou fasádou absolutistického vládce se skrýval muž ovládaný vášněmi.

Příběh jezera Loch Ness a jeho příšery se začal psát už v 6. století. Nová videa z roku 2025 znovu rozvířila debatu

Temné vody skotského jezera Loch Ness se staly kulisou jedné z nejdéle trvajících záhad moderní doby. I v roce 2025 se o tamní příšeře mluví a hledá se dál.
REKLAMA

⚡️Nejčtenější

REKLAMA