Jan z Pomuku byl hlavním vikářem pražského arcibiskupa. Stal se jednou z obětí konfliktu mezi církví a králem Václavem IV. V březnu 1393 byl Jan Nepomucký po dlouhém mučení shozen do Vltavy. Z tragické smrti se časem stalo silné náboženské poselství. To pak ovlivnilo duchovní kulturu v mnoha zemích.
Církevní kariéra a mocenský střed Evropy
Jan z Pomuku vstoupil v mládí do služeb církve. Studoval práva v Padově a stal se doktorem. Po návratu do Čech měl jako generální vikář pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna na starost mimo jiné i potvrzování volby opatů.
Právě toto rozhodnutí spustilo řetězec událostí a vše skončilo tragédií. Když pak v kladrubském klášteře zemřel opat, mniši si zvolili nástupce. Jan z Pomuku volbu potvrdil, aniž by čekal na souhlas panovníka. Král Václav IV. měl právo do volby zasáhnout, ale rozhodnutí arcibiskupského úřadu přišlo dřív, než stihl reagovat.
Král to vnímal jako veřejnou urážku. Ve vzteku pronesl, že arcibiskupa utopí, a brzy nato se začaly dít věci, které daly jeho hrozbě velmi konkrétní podobu.
Opilý výslech a rozlámaná lebka
Osudné setkání proběhlo 20. března 1393. Mělo jít o smírčí jednání, ale Václav IV. dorazil v doprovodu ozbrojenců a opilý. Nečekaně nechal zatknout čtyři muže z arcibiskupova doprovodu, včetně Jana z Pomuku. Zatčení byli převezeni na Staroměstskou radnici, následně na mučírnu.
Podle antropologa prof. Emanuela Vlčka byl Jan vystaven tzv. štosování, tedy zavěšení za ruce svázané za zády, přičemž došlo k vytržení ramenních kloubů a zlomeninám lopatky. Další výslechy provázelo pálení boků loučemi, a nakonec devastující rána do hlavy, která způsobila rozlámání spodiny lebky a smrt.
Není vyloučeno, že poslední úder zasadil král osobně. Mělo dojít i ke svědectví, že se podobných výpadů dopustil opakovaně i vůči jiným osobám.
Tělo ve Vltavě, kult v celé Evropě
Tělo Jana z Pomuku bylo zašito do pytle a téhož večera vhozeno z dnešního Karlova mostu do Vltavy. Až po měsíci ho rybáři našli u břehu, kde se podle legendy nad hladinou objevilo pět zářících hvězd. Odtud pochází ikonické vyobrazení světce s hvězdami kolem hlavy.
Jan byl pohřben nejprve u cyriaků, později přenesen do Svatovítské katedrály. Už arcibiskup Jenštejn jej ve stížnosti papeži nazval mučedníkem. Církev ale zpočátku váhala. Kult se rozhořel naplno až v 17. století.
V roce 1721 byl Jan Nepomucký blahoslaven, v roce 1729 svatořečen papežem Benediktem XIII. Zázraky, které k tomu napomohly, zahrnovaly záchranu tonoucí dívky či údajné zachování jeho jazyka. Pozdější výzkum ale odhalil, že šlo spíš o rozloženou mozkovou tkáň.
Jan mezi legendou a skutečností
K Janovu příběhu se v průběhu staletí přimíchala i legenda o tom, že byl zpovědníkem, který měl odmítnout králi prozradit tajemství královny Žofie. Tento motiv se objevil až o sto let později, přesto zásadně ovlivnil vnímání světce i jeho ikonografii.
Jan Nepomucký se stal patronem mostů, lodníků, zpovědníků a ochrany před povodněmi. V období baroka byl nejzobrazovanějším českým světcem. Významný rozmach kultu nastal díky jezuitské podpoře a důrazu na věrnost církvi v období rekatolizace.
Dodnes najdeme jeho sochy na mostech po celé Evropě i v zámoří. Na české poměry se stal výjimečnou postavou. Nejen jako církevní mučedník, ale i jako součást barokní identity národa.
Zdroj: Deník, ČeskáGalerie.cz, Catholica




